Moderna traditionella diesel/HVO-drivna lastbilar (och även moderna personbilar) måste, förutom att tanka bränsle, tanka något som heter Ad-Blue. Om man inte tankar Ad-Blue går inte lastbilen på mer än halva effekten. Ska statistikuppgifter för bränsleförbrukning lastbilar inkludera även Ad-Blue?

AdBlue är ett tillsatsmedel för att uppnå en viss rening av utsläppen. Läs mer via www.adblue.se. AdBlue är i sig är inget drivmedel och ska normalt inte läggas in vid uppföljning av bränsleförbrukning. Ex. saknas klimatprestandauppgifter på denna typ av produkt då de inte alls omfattas av lagstadgade hållbarhetskrav på drivmedel.

Vid jämförelse mellan olika tekniker (framför allt innan alla fordonstillverkare valde anamma AdBlue-teknik) så förekom diskussion att AdBlue ha påverkan på bränsleförbrukningen. Men idag har alla moderna dieselmotorer AdBlue för klara utsläppskraven. Man kan nästan likna det vid annat förbrukningsmaterial som används ex. ett filter.

Så vår rekommendation är att inte hantera AdBlue i uppföljning av drivmedlet.