Detta är delvis korrekt men beror på vilka typer av utsläpp vi pratar om. De s.k. reglerade emissionerna såsom kväveoxider, partiklar m.fl. är starkt beroende av vilken motor/-reningsteknik som används. Detta regleras via s.k. olika euroklasser 1-6 där f.n. 6 är den bästa. Fr.o.m. euro 6 är dessa utsläppsnivåer mycket låga avseende ex. kväveoxider och partiklar. För att säkerställa låga nivåer av kväveoxider, partiklar osv rekommenderar vi kravställning på högre euroklass och redovisning av andel fordon per euroklass. Miljöredovisning av emissioner rekommenderar vi sedan att man fokuserar på klimatutsläpp. Koldioxid kan inte renas bort via nyare motorteknik utan står i direkt relation till vilket och hur mycket drivmedel som använts.
I SÅ Klimat Calc redovisas inte de s.k. reglerade emissionerna utan fokus ligger på koldioxid, förnybar andel m.m. Dvs. det behöver inte finnas en koppling mellan motorteknik och drivmedel för att redovisa klimatutsläppen.